Tempoyak..kegemaran orang Perak juga Pahang

Tempoyak merupakan asam ayang berasal dari isi durian.Ianya diasingkan biji dan kemudian disimpan dalam bekas untuk beberapa hari.Ada yang letak gula dan ade yang biar ori gitu je.Gambar diatas tu tempoyak yang aku import dari rumah mak aku..aku amik sebalang..tapi yang makan cuma aku dan si puteriku Darwisyah..yang si teruna memang budak bandor le sangat sume bende berbau tak makan.
Orang Perak dan Pahang antara penggemar tempoyak.Tempoyak sedap dimakan bersama sambal,dicampur dalam masakan ikan seperti gulai patin, sambal ikan bilis dan pais.
Ini adalah antara hasil masakan berasaskan tempoyak.Semalam member bagi ikan patin,dengan semangatnya aku wat masak ikan ni.Namanya patin masak tempoyak.Makan dengan nasi panas dan ulaman juga sambal sudah membuakkan selera.

Comments

najihahfara said…
ni kalau makan dengan cili sedapnye

Popular posts from this blog

Buah Keduak@Kerdas

Gerai Buah di R&R Tapah..jambu batu,jambu air

Latihan Kebakaran & Kecemasan Bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Putrajaya