Tuesday, March 27, 2012

# Makanan

Kek Biskut Merie Danish

Minggu lepas pada hari Jumaat Danish bagitahu aku yang dia wat  kek biskut merie kat sekolah.Macam biasa bila balik rumah aku akan tanya dorang apa yang dorang buat kat sekolah.danish pun cerita lah pasal biskut merie tu.Aku suruh dia cerita dan dia pun lukis la ape yang dia ingat.Dia memang suke melukis.Ceritalah dia bahan-bahan yang cikgunya gunakan...ada biskut merie coffe,milo,gula,air,pinggan.Dia cerita dengan semangatnya camner nak buat.

Untuk menguji ingatan dan kerajinan dia,aku pun ajak le dia wat kek tu same-same.Memang excited anak teruna aku ni ajak aku buatkan.Siap patahkan biskut2 merie tu tanpa diarah..padahla susu dan milo belum dibeli pun lagi.Tak cukup bahan la.aku pun suh papa belikan.Dah beli Danish cepat2 suruh aku tolong buat.Sediakan bahan dulu yer..
Bahan-bahan :
1) 1/2 buttercup..aku gune mentega je sikit..ikut suke hati
2) milo..depend pada banyak mane ko nak wat
3) susu pekat 1/2 cawan..ikut banyak mane yang ko nak wat..kalau tak guna gula..buh lebih
4) 2 sudu besar serbuk koko atau coklat masakan tu amik sikit je..agak2 bg kecoklatan dan xyah nak guna gula lagi
5) Biskut Marie
6) telur 2 biji..suke hati gak nak gune ke tak..aku tak taruk pun..ok je..nak lebih enak taruk jele
Cara membuatnya :
1) Masukkan sume bahan ke dalam periuk dengan api perlahan kecuali biskut Marie.
2) Kacau sume tadi hingga pekat.
3) Tutup api. Masukkan biskut Marie dan kacau hingga sebati.
4) Tuang adunana tadi dalam loyang atau tupperware dan padatkan.biar sejuk
5) masuk peti peh tu,ok jer

 Danish kate patahkan biskut meerie tu cam ni..ha..banyak2..pastu 
 Belum siap lagi..nampak coklat lebih..aku memang suke coklat..saje taruk coklat dan milo lebih campur susu..tekan dan padatkan..sejukkan
Ni dah siap..Danish yang makan lebih..buat sikit je pun..sekadar cukup syarat untuk Danish je..cam makan ais krim coklat pulak..huh..i like!sori gambor tak cantik,pakai h/phone murah gitu ler

No comments: