Thursday, March 15, 2012

# Makanan

Pucuk Salang Masak Lemak Putih

Pernah dengar pucuk salang tak?Kalau kat utara terutama Perak memang banyak benor ler and glamer je kat kampung2 kan..Ha kat bawah ni rupenye daun salang ni..of course le warne hijau..daun lebar2 cikit..pokoknye?gambar pokok idak le teman ngambik,sebab bukan keje teman nak gi turun paya ngambik nye yop..gatei satu badan kang kene ketik nyamok or tungo r;..so pjust snap gambor daun je le yer
hijau menawan..sedap di buat ulam rebus cicah ngan sambal belacan ke atau sambal ikan..huh, sedap beb bila makan makanan kampung ni,tambah nasi berganda2 ler..peh tu goreng ikan garing2..fuhhh..sudah cukup sudah membuat nafsu makan itu membuak..cume gemuknye je idak jugak
Ha ni lah jadinye pucuk salang yang aku eksport dari kampung tu..wat masak lemak putih campur udang.
resipinye simple je..campak masuk je bawang merah sikit,pucuk salang yang dah dihiris,santan,cili merah,udang,su'un dan garam..nak tambah fucuk dan ubi keledek pun boley..depend pada korang le mane yang ada..eh tengok2 gak ye kot santan pecah lak..kacau2 sikit,peh tu tambah sikit lagi santan..agak2 arr..dah ok hidang..siap

Selamat menyantap!

1 comment:

Sue_Echan said...

cambest je kak baiti, nxt time balik kmpg kirim erk.. nak try gak la...