MEMORI FD ! MEMORI FD: 11/2018

Pages

Friday, November 16, 2018

Kembara Khidmat Bakti

Pada 6 Oktober 2018 yang lalu untuk julung kalinya aku menyertai aktiviti CSR bersama kelab di jabatan aku. Program ini bermula jam 7.30 pagi dan berakhir pada 1 tengahari. Ianya diadakan dengan kerjasama Kelab Bukit Perdana dan SKP11(2).

Kami bertolak dari JPM ke sekolah tersebut dengan konvoi menaiki basikal dan diiringi oleh abang polis trafik. Agak menyeronokkan bila dapat cycling ni..enjoy sepanjang perjalanan..penat tu lain kira.

encik trafik yang setia menjaga kami sepanjang jalan

which me?second yellow la

adik ni memang cekal..kuat..bagus..dia sorang ja peserta cilik

Sesampai saja kami di sekolah tersebut, kami diberi taklimat berkaitan sekolah dan aktiviti gotong royong yang akan dijalankan. Kami dibahagikan kepada 2 kumpulan iaitu kumpulan surau dan kumpulan perpustakaan.Aku dapat group perpustakaan..bermulalah gotong royong membersih, mengemas dan menyusun atur perpustakaan..iolls cuci tingkap je...seronok main air!

gigeh tak sis cuci tingkap..dah lame tak wat keje ni

cik kak tengok gapo tu..cam terkejut je..huhuhu

adoii..sis penat dah..hahhaha..ni bincang ke membawang :)

bergambar kenangan dulu dengan 'cleaner2' library

eh gambar orang surau lupe lak nak masuk...nah letak le sekeping..dorang punya aktiviti mengecat,menyusun dan menukar langsir

Usai aktiviti gotong royong kami berkumpul di kantin sekolah untuk upacara penutup dan penyampaian sumbangan kepada sekolah tersebut.


Sekian aktiviti CSR kami. Semoga lain kali ada lagi dan dapat sertai lagi.
sebelum balik bergambar kenangan dulu ngan cikgu-cikgu sekolah . Terima kasih cikgu...hidangan yang disediakan sangat sedap,menyelerakan!

Tuesday, November 13, 2018

Lawatan Ke Nasyrul Quran




Semalam 18.10.2018 aku berkesempatan mengikuti lawatan ke Pusat Percetakan Al-Quran di Kompleks Nasyrul Quran Putrajaya. Tujuan lawatan ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan kepada ahli Puspanita Cawangan Kecil JPM berkaitan percetakan dan penjilidan Al-Quran. Ini selaras dengan hasrat kerajaan mengembang dan memartabatkan kitab suci Al-Quran seterusnya menyemarakan lagi kefahaman dikalangan Umat Islam.

Antara aktiviti dan kemudahan yang terdapat di sana ialah:

Galeri Al-Quran Mushaf Malaysia dan Antarabangsa



Galeri Seni Bina & Hiasan Dalaman Seni Islam



Sebelum meneroka ke dalam Pusat Percetakan Al-Quran ni..peserta akan diberi taklimat di Auditorium berhubung sejarah penubuhan Pusat Percetakan tersebut. Selepasa habis sesi taklimat, peserta akan di bawa oleh Jurupandu untuk ke sekitar ruang pameran dan seterusnya ke ruang percetakan..untuk makluman kilang tu tak boleh masuk..just pandang dari cermin besar dari sudut taklimat..nampak le pekerja dan mesin sedang beroperasi..untuk makluman juga pekerja di situ sentiasa dalam keadaan berwudhu..



Sebelum pulang apa kata kita jenguk dulu kedai jualan Produk & Cenderahati. Terdapat pelbagai jenis Al-Quran dan terjemahan yang dijual. Harganya adalah sangat berpatutan dan dah tentu bila kita beli di sini ianya disahkan kandungan Al-Quran tersebut..so tak de la rasa ragu-ragu kan berbanding bila kita beli diluar, takut ada yang palsu kandungannya..
Selain Al-Quran terdapat juga cenderahati berbentuk keychain, poster kaligrafi dan lain-lain cenderahati turut dijual dengan harga yang berpatutan.





Di sini juga terdapat Restu Cafe bagi yang ingin mengisi perut sebelum menjelajah ke dalam Pusat Percetakan tersebut.
 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen