Cuti Bersalin

Aku sekang ni menunggu masa untuk menggunakan sepenuhnya kemudahan cuti bersalin yang disediakan oleh kerajaan.Di kalangan penjawat awam,sebelum ni 60 hari ditetapkan sebagi cuti bersalin.Berkuatkuasa pada 15 Oktober 2010, satu pekeliling baru telah dikeluarkan yang menetapkan cuti bersalin adalah selama 90 hari.PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 14 TAHUN 2010 tentang kemudahan cuti bersalin penjawat awam menyebut:
Selaras dengan hasrat Kerajaan yang mengambil berat terhadap kebajikan pegawai, kelayakan dan peraturan kemudahan Cuti Bersalin ditetapkan seperti berikut: 
  • seseorang pegawai yang bersalin layak mendapat Cuti Bersalin Bergaji Penuh sebanyak 300 hari sepanjang tempoh perkhidmatannya; 
  • pegawai diberi fleksibiliti untuk menentukan sendiri tempoh Cuti Bersalin di antara 60 hari sehingga 90 hari bagi setiap kelahiran; dan
  • Cuti Bersalin bermula pada tarikh pegawai bersalin. Walau bagaimanapun, pegawai boleh memilih untuk menggunakan Cuti Bersalin lebih awal dari tarikh bersalin iaitu pada bila-bila masa dalam tempoh 14 hari dari tarikh dijangka bersalin.
Nampaknya untuk yang ke-3 ni,aku boleh la amik cuti 3 bulan..lama sangat ke?tapi rasanya ok kot sebab aku bersalin pun dah nak jung tahun.Sempat la aku uruskan persekolahan 2 orang anak aku tu. Sebulan terakhir tu jugak aku ada plan lain yang perlu diselesaikan.Time tu le nak settel suma benda.Dah masuk keje payah skit le nak cuti.

Hitung hari untuk bersalin.Rasa sakit sikit tu dah ada.Nak kena banyak rehat now.Mudahan aku selamat bersalin nanti apabila dah cukup masanya.Sbar dan bertahan selagi boleh.

Comments

Popular posts from this blog

Buah Keduak@Kerdas

Gerai Buah di R&R Tapah..jambu batu,jambu air

Latihan Kebakaran & Kecemasan Bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Putrajaya