Monday, October 10, 2011

# Orang Gomen

Persaraan dilanjutkan ke usia 60 tahun, wajar atau tidak?

Persaraan dilanjutkan ke usia 60 tahun, wajar atau tidak?:
Umum dah tahu rasanya tentang pembentangan belanjawan 2012 yang telah dibentangkan Jumaat lepas di mana umur persaraan bagi penjawat awam dilanjutkan dari 58 tahun ke 60 tahun. Macam-macam reaksi berbeza dari pelbagai sudut dan pendapat. Ada yang setuju dan ada juga yang tak setuju. Yelahkan.....keputusan ni sebenarnya ada pro dan kontra disebaliknya. 

Kalau kita tengok dari segi pro, idea dan pengalaman orang lama ni masih boleh digunakan. Sebagai contohnya, mantan PM kita, Dr Mahadhir....sampai sekarang idea dan pemikiran serta pengalaman dia masih diperlukan. Tapi berapa kerat sangatlah yang boleh sampai ke tahap tu kan....Bila umur dah lanjut mulalah produktiviti dah jatuh. 

Selain daripada tu, kesan perlanjutan persaraan ini boleh juga membantu mana-mana kakitangan awam yang membuat pinjaman perumahan dan sebagainya untuk melangsaikan hutang2 sebelum bersara. Bila dah bersara berapa banyak sangatlah yang dapat berbanding gaji bulan2 yang diterima. Itu mungkin kita boleh lihat dari sudut baiklah kan.... 

Dari segi kontranya pula, bila umur kita dah mencecah 45 tahun dan ke atas, minat untuk bekerja tu dah tak ada. Motivasi dah kurang. Dalam fikiran mereka ni, tak yah keje teruk2 pun cukup bulan dapat gaji. Kalau tak de motivasi je nak bekerja tak apa jugak, ini nak terima pendapat orang muda pun tak nak....So macmamana tu?...

Tapi tak semua lah..ada juga yang semakin tua semakin bersemangat nak kerja...huhuhu....siap nak sambung kontrak kerja lagi. Itu belum ditambah lagi dengan faktor kesihatan. Tak semua orang akan dapat kesihatan yang baik di usia tua. Ada yang tidak bernasib baik, bila dah tua2 ni mulalah dapat penyakit 3 serangkai. Silap2 asik MC memanjang.... 

Kontra yang lain ialah, bab-bab kenaikan pangkat. Kalau agensi tu memang ada menyediakan peluang kenaikan yang banyak mungkin tak ada masalah. Tapi kalau untuk satu agensi tu, dalam keadaan si A terpaksa tunggu si B pencen baru di A naik pangkat, ini dah menutup peluang A untuk naik pangkat. Dan kadang-kadang tu bab-bab kenaikan pangkat ni memang menjadi rebutan...huhuhu.......so....dengan erti kata lain, mengurangkan peluang golongan muda untuk naik pangkat. 


Setuju atau tidak, bila umur persaraan ni dilanjutkan kemungkinan besar makin banyaklah graduan yang menganggur sebab diberi alsan tiada pengalaman....huhuhu..macammana nak ada pengalaman kalau tak diberi peluang kan...... Sebenarnya, keputusan ni tetap ada pro n kontra. Mungkin kakitangan awam ni boleh diberi pilihan untuk memilih tempoh persaraan. Kalau kita memang memerlukan idea dan pengalaman orang lama ni, boleh diberikan kerja tersebut secara kontrak....Apa2 pun selamat bekerja kepada semua terutama kepada penjawta awam yang telah dinaikkan gaji dan men dapat bonus sebulan gaji... Sumber: lepak.com.my

p/s aku suke ngan kartun tu...terbayang camner ye if betul gitu jadiknya

8 comments:

Wanita Mutalib said...

terbaik kartun tu :)

Babies said...

aku suka tul cite nih..hahaha...tk dpt ku bygkan ko yg keje..hehe

Faztee Danisha said...

@Babies suke la..ko pun pe kurg nye..skg dah rbun ini kn pulk dh umur mjangkau 60..dok menggagau cr huruf kt keyboard

Faztee Danisha said...

@Wanita Mutalib hahah..memang kelakar..siap ade tempat park kete roda,tongkat n ubtn la..hadoyai..dh cm spital lak

sailaaf said...

sangat betol. x bape setuju.

mucux said...

gambar hiasan sangt kelakar OK!!! hihihihi

saje said...

copy paste habis.....

Faztee Danisha said...

@saje memang le i copy..share ngn org len pndpt org tu..ade sumber kt citu..grab to blog dr LEPAK..dh dia bg