Wednesday, August 08, 2012

# Makanan # memori

Pengat,Serawa,Bubur..Panggil Apa


Dalam bulan Ramadhan ni rajin jugak le yang membuat pengat@serawa@bubur unutk juadah berbuka.Actually macam-macam panggilan ada untuk adik beradik menu tersebut dan ade bezanya.Bergantung kepada jenis bahan tu mengikut kesesuaian.
gambor pinjam google

Pengat merupakan menu yang menggunakan buah seperti ubi,durian,pisang,labu dll.Ada gak sebut serawa kanji dan bubur pula bezanya kanji adalah nasi yg dimasak menggunakan air yang banyak..istilah bubur  merujuk pada masakan yang manis spt bubur gandum, bubur kacang,bubur cha cha,bubur gunting dll.

Baru ni aku wat pengat ubi keledek campur sagu dan cha cha sikit..hmm..licin..Sedap weh makan after berbuka..malam-malam sambil nonton tv.Teringat dulu kalau kat kampung penagt antara menu utama ketika berbuka.Ayah aku memang rajin beli bahan-bahan gitu untuk dibuat bubur/pengat/serawa..hahha..bestnye berpuasa di kampung.

Arhhh..teringat makan le pulak..nak wat pe berbuka nanti erk..nak wat pengat bahan takda..aiseh..

2 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

huargghh..lame tak mkn pengat!!

Nur Danisha said...

@:: Mrs.Eady :: lik kang vuat le erk..if mals cari kt pasor jele..