Cuti Kuarantin Menjaga Anak Dijangkiti Chicken Pox

Kemain panjang tajuknya..hahahha

Alkisah 2 minggu yang lalu anak aku yang ke-4 Dhaniyah disahkan terkena jangkitan Chicken Pox (CP). Puncanya dari taska..cikgu wassap gitau anak ada tanda bintik-bintik merah..dan ade jugak beberapa orang budak alami benda yang sama..so cikgu suruh ambil anak dan bawa gi klinik untuk pengesahan.

Balik dari kerja petang tu terus pergi klinik dan doktor sahkan CP. Maka doktor pun mengeluarkan surat Cuti Kuarantin. Untuk makluman cuti ni diberi kepada ibu/bapa penjawat awam untuk menjaga anak dalam tempoh 5 hari bekerja. Kalau tempoh tu dah habis dan anak masih tak sihat, cuti akan diberi kepada ibu atau bapa penjawat awam (gilir) pula. So, CK ni dimulakan dengan aku ambil 5 hari dan kemudian bersambung pulak dengan encik suami 5 hari sebab anak masih belum baik.

Penjagaan CP ni adakalanya menguji kesabaran juga tambahan pula bebudak ni kadang dorang tak suka benda yang pelik-pelik contoh cam mandi daun. Masa kena CP ni, langkah mula kitorang ialah mengambil daun semambu dan daun belimbing buluh.Daunnya direbus dan dijadikan sebagai bahan mandian. Ada juga kitorang tumbuk daun semambu campur dengan bedak sejuk untuk tempek kat badan anak...tetapi cara ni tak digemari oleh anak. Menangis tak mau..takut ngan daun tu. Adoiii...

So kitorang just sapu calemine lotion je le..tu pun jenuh..hahahha..Bagi air kelapa mula-mula minum jugak lepas tu dah tak nak..pujuk pun tak jadi..padahal air kelapa tu le yang boleh bantu untuk keluarkan semua anasir2 tu sepenuhnya..

Now dah masuk minggu ke-3 dia tak pergi sekolah..walaupun CP dia dh kering masih ade seketul dua yang kelihatan masih memerlukan masa untuk kering..aku pun tak nak la amik risiko..better elok semua baru gi sekolah..Next week baru sekolah..but sebelum tu kena dapatkan pengesahan doktor dulu sebelum hantar ke sekolah..untuk kepastian dan bebas dari jangkitan.


Comments

Popular posts from this blog

Buah Keduak@Kerdas

Gerai Buah di R&R Tapah..jambu batu,jambu air

Latihan Kebakaran & Kecemasan Bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Putrajaya