Followers

Durian Pun Berlalu

Julai lalu adalah musim yang paling hot dengan durian..merata-rata tempat orang jual durian. Bagi yang ada kebun sendiri untungla tak payah nak kena beli..cuma kena rajin jenguk kebun,menebas dan tunggu durian. kata Mr OS "Lebih baik cepat pegi suloh, Lambat sikit kome dapat habuk, Kalau tido jawabnye tinggey pokok..padan muka. Time musim semua nampak muka, time menebas seko tak nampak. Deep!


Memandangkan husband and mak ayah aku asal Batu Kurau, semestinya musim ini adalah sesuatu yang paling 'dihargai'..memang puas dapat makan durian kampung..hasil kebun sendiri..bukan saja durian, manggis,langsat dan rambutan pun turut serta memeriahkan suasana.Tiap kali balik penuh le kereta dengan hasil tersebut. Tu pun orang dok kirim tolonng belikan. Nampaknya kena beli lori la senang nak angkut sambil tu leh berniaga.

Kome kalau ada tanah,cubalah gunakan sebaik mungkin..tanam apa yang patut untuk santapan masa depan. Aku pun dalam perancangan nak usahakan tanah yang ada. Berbudi pada tanah pasti ada hasilnya. Pertanian adalah perniagaan..Mudahan Allah permudahkan. Aamiin..


2 comments:

Warisan Petani said...

Seronok bila tiba musim buah

Ann Ishak said...

semoga dipermudahkan semua impian :D