Kenapa Jepun Dipanggil Negara Matahari Terbit

9:30 pm

Actually aku tertanya-tanya jugak why is Japan called "the land of the rising sun"? atau dalam ertikata melayunya orang panggil sebagai negara matahari terbit.Kenapa tak negara lain?Betulke memang Jepun negara yang mula-mula tengok matahari?Benarkah kedudukan geografi tersebut? Ish banyak lak soal hati ni.Bila dicari-cari inilah antara jawapan yang aku dapat:
The name of Japan in Japanese Language is Nippon, which means "the country of the rising sun".
-the red circle on their flag stands for the sun
*Actually, Japan was known as the land of the rising sun well before it established it's flag in 1870.
Japan, or nippon means Sun-Origin. Its geographical surname is 'the land of rising sun' . This title is given to japan by the Ocean going world community long before international date line and international time zones came into existence.
It is in the decency of human beings that they do respect tradition as much as they love progress and change.
Namun disebalik kenyataan yang mengakui Jepun sebagai negara matahari terbit,ade pulak yang memberi pendapat berdasarkan pembelajaran geografinya bahawa negara pulau Kiribati sebagai yang pertama lihat matahari dulu.Ianya berdasarkan kepada International Dateline. Dan dikuti oleh New Zealand dan Jepun.Cuba tengok bendera negara Kiribati ni..hmmm..apakah makna matahari tu.


Dah tersurat Jepun si ninja warrior ni negara sebelah timur yang menerima matahari dulu.Apapun aku masih cam tak puas hati.Ni rasa cam nak belek balik buku Geografi ke seumpanya untuk tahu jawapan.Dulu aku amik subjek Geografi masa form 5,minat gak la bab2 gini.

Sekadar tertanya!

You Might Also Like

0 omelan